Thursday 21 March 2013

CARA MENGIRA TUBUH IDEAL ... BMI & WAIST TO HIP RATIO (WHR)

In journey nak kurus, semuanyer nak kena catat and measure. Peringatan penting untuk semua yang berdiet with ALSD2, suka untuk kak Ruby ingatkan yg setiap seminggu sekali u all kena timbang berat and measure ukur lilit bahagian2 tertentu badan kita utk keep track our journey to slim.


Untuk this time, kak Ruby nak share sikit pasal nisbah ukuran pinggang dan punggung (Waist Hip Ratio@WHR) dan Juga BMI @ Indeks jisim Badan.


Cara Kira Indeks Jisim Badan:
BMI= Berat (Kg)/[Tinggi (Meter) x Tinggi (Meter)]


Contohnya: Berat kak ruby Skrg 64 Kg, Tinggi 160 cm (Tukarkan kepada meter iaitu dibahagi dgn 100, 160/100 = 1.60)

Jadi BMI Kak Ruby : 64/2.56 = 25 (Normal)
>>> HEHEHE disebabkan normal tp diparas cukup2 makan maka akak kena sentiasa alert berat kena sentiasa maintain coz dgn usia yg dh 46 tahun ni...penyakit akan senang menyerang jika tidak beringat2 huhuhu


Kategori                                                                      Julat BMI
~~> Kebuluran / kurang berat keterlaluan                     kurang drpd 15

~~> Kurang berat                                                        dari 15 ke 18.5

~~> Normal@Berat badan unggul                                dari 18.5 ke 25

~~> Berat berlebihan                                                    dari 25 ke 30

~~> Obesiti / kegemukan                                               lebih drpd 30




Cara Kira Nisbah Ukuran Pinggang dan punggung:
WHR = Ukur Lilit Pinggang / Ukur Lilit Punggung


Cth: Bagi kak Ruby, Ukur Lilit Pinggang = 30 inci, Ukur lilit Punggung 42 inci
Jadi WHR kak ruby : 30/42= 0.71 (Tidak melebihi 0.8)
* Mmm.. WHR akak mmg tak lebih dari 0.8, tapi nak kena kecikkan lagi ukurlilit pinggang, supaya risiko penyakit yang berkaitan jantung kurang.Yelah, dahle tahap kolesterol jahat agak tinggi mmg kena hati2. Sebenarnyer kita kurus bukan utk cantik sahaja, yg penting supaya risiko utk kita sakit berkurangan, agar kita boleh beribadat utk tempoh yg lama kepada Sang Pencipta namum andai kata sakit kunjung jua, maka anggaplah ia sebagai ujian dan penghapus dosa dari Allah.


Nisbah ukuran pinggang dan punggung (WHR) adalah kaedah penentu untuk mengetahui bentuk badan baik dan ideal bagi setiap orang. Caranya ialah membahagikan ukuran pinggang dengan punggung yang mana bagi wanita, ukurannya mestilah tidak melebihi 0.8 dan 1.0 bagi lelaki. Sekiranya nisbah WHR melebihi tahap ditentukan di atas, bermakna bentuk badan kurang cantik walaupun BMI anda dalam lingkungan normal".

Dengan Pengiraan WHR, Kita boleh menentukan samada bentuk badan kita dari kategori bentu Apple@Pear. WHR juga bergantung kepada lemak yang tersimpan pada bahagian pinggang dan pinggul kita.


* Jika Nisbahnya melebihi 0.8, badan anda berbentuk epal, lebih berisiko utuk sakit kerana lemak banyak terkumpul dibahagian perut@pertengahan badan.

* Jika Nisbah kurang dari 0.8, badan anda berbentuk pear, kurang risiko untuk dapat penyakit kerana berat berlebihan pada pinggul dan peha.

...Jadi mari kita kira Waist to Hip ratio badan kita..agaknyer badan kite ideal ke tak?...
jgn lupe..BMI normal lom tentu badan kita ideal..., jomla kita berdiet dengan ALSD2 supaya kita dapat mengurangkan ukurlilit pinggang. He..he..pesan untuk tuan punye blog jugak. Sekarang akak pi aerobiks 5X seminggu sebagai usaha utk krgkan lg berat badan & for body toning jugakkkssss.... HEHEHE org pompuan la katakan :)


CREDIT TO : slimdiet2-norli.blogspot.com


No comments: